Eerder maakte Google het al eenvoudiger om gebruikers toe te voegen aan geverifieerde websites in Google Webmaster Tools (GWT). Deze week voegde Google in Google Webmaster Tools interessante data toe aan het overzicht van ‘Meest uitgevoerde zoekopdrachten’.

Wat er is toegevoegd in Google Webmaster Tools

In plaats van alleen de positie in Google en het doorklikpercentage (CTR) wordt nu tevens in absolute aantallen:

  • het aantal vertoningen – hoe vaak is jouw website in de zoekresultaten getoond aan gebruikers?
  • het aantal zoekopdrachten waarvoor jouw website in aanmerking komt om getoond te worden
  • het aantal kliks naar jouw website

google-webmaster-tools-kliks-vertoningen

Wat kan ik met de nieuwe data in Google Webmaster Tools?

  • Het is makkelijker om het potentie (in termen van zoekvolume) van een zoekwoord in te schatten
  • Aan de hand van de CTR’s kun je inschattingen doen – “Op positie 3 heb ik x kliks, op positie 1 zal ik dan waarschijnlijk y kliks hebben”
  • Het is makkelijker om de potentie van een website in te schatten: het aantal zoekopdrachten waarvoor de website getoond wordt kan een indicator zijn.
  • Segmenteren van andere traffic sources – bijvoorbeeld mobiel verkeer en verkeer via Google images search
  • Ter inspiratie  voor Keyword Analyses is deze data heel handig – je ziet waar je website nu al voor scoort en waar nog potentie ligt.

Hoe betrouwbaar is deze nieuwe data?

  • Persoonlijk vertrouw ik niet blind op Google Webmaster Tools data. Google Analytics en Google Webmaster Tools geven mij beide andere informatie. Ik gebruik beide informatiebronnen om een indruk van de prestaties van mijn site te krijgen.
  • De komende maanden zal ik wat tests uitvoeren om te kijken naar de correlatie tussen Google Webmaster Tools data en Google Analytics data. De betrouwbaarheid wordt dus op de proef gesteld!

Wat voor toevoegingen aan Google Webmaster Tools zou ik nog meer willen zien?

Volledige integratie tussen Google Analytics data, zoekvolumes en Google Webmaster Tools data. Datasets worden veel waardevoller als je bijvoorbeeld ziet: per maand wordt er 100.000 x gezocht op voetbalschoenen. 80.000 keer wordt mijn site getoond, waarvan men 15.000 keer op mijn site terecht komt. Mijn site had voor die term een gemiddelde positie van 2,3 en de CTR is ongeveer 19%.

Conclusie

Google heeft weer een mooie volgende stap gezet naar verdere integratie tussen Google Webmaster Tools en Google Analytics. Google Webmaster Tools is nog waardevoller geworden.
Ik wacht met smart op verdere uitbreidingen!

8 thoughts on “Google integreert clicks en vertoningen in Google Webmaster Tools (GWT)

  1. Pingback: Steven van Vessum

  2. Inderdaad een mooie update. Wat ik persoonlijk tres cool zou vinden is wanneer ik wat meer inzicht zou bieden in de factoren die de individuele rankings bepalen (maar dat gaat Google natuurlijk never-nooit doen). Waarom rank ik op systeem X op positie 1 en systeem Y op positie 2 (even webgeschiedenis achterwege latend)? Waarom wordt resultaat A de ene keer relevanter geacht dan een andere keer?

    Goed voorbeeld hiervan is natuurlijk VoetbalUitslagen.nl die een tijdlang tussen positie 1 en 2 wisselde (doordeweeks positie 1, in het weekend positie 2). We denken een goede verklaring daarvoor te hebben gevonden, maar het zou leuk zijn als we meer bewijs zouden krijgen 🙂

  3. Goed artikel.
    Seolab vindt de update van Google webmaster tools ook een goede uitbreiding. Google webmaster tools wordt steed beter!
    Het is ook een goede tool om het effect van de zoekmachine optimalisatie van een website te tonen bij je klanten.

  4. Hoi, ik wil alleen even laten weten dat ik het bericht erg interessant vind met leuke informatie. Ik zal deze internet site dan ook bookmarken.

  5. Inderdaad een goed artikel. Ik vraag me alleen af wat precies wordt bedoeld met gemiddelde positie en hoe dit wordt berekend/bepaald?

  6. Joost :

    Inderdaad een goed artikel. Ik vraag me alleen af wat precies wordt bedoeld met gemiddelde positie en hoe dit wordt berekend/bepaald?

    Dank Joost! Gemiddelde positie is de som van de posities van een website toen die getoond werd gedeeld door het totaal aantal keer dat een website getoond is voor die. Dus bijv: als de site 5 keer getoond is en dat was op positie 1,3,2,5,8 dan is de gemiddelde positie: 19/5 = 3,8.

  7. Levy Rosenthijm :

    Slecht nieuws: http://googleblog.blogspot.com/2011/10/making-search-more-secure.html

    We worden aangewezen op Google WM Tools.

    Wat nu?

    Hi Levy, dank voor je reactie.
    Goede vraag: als ik het zo lees dan geldt het allereerst voor Google.com (en vooralsnog niet Google.nl), maar het is natuurlijk wachten totdat het naar Nederland komt. Ik hoop dat er vanuit de EU een stokje voor gestoken wordt: dit is een hele belangrijke kwestie die de online marketing industrie flink kan veranderen. Joost verwoordt het hier mooi: http://www.seobook.com/false-privacy-claims.

Leave a reply

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

required