Mobiele telefoon ook naar bed?
Mobiele telefoon ook mee naar bed?

Alweer dat flikkerende rode lampje. Wat zou er nou weer zijn? Een smsje, tweet, Facebook berichtje, ping, what’s app berichtje of gewoon een mailtje? “Ik heb echt even geen zin om te kijken” denk je en je negeert je telefoon. Totdat je dat magische flikkerende rode lampje niet langer kunt weerstaan en je telefoon pakt. En ja hoor, een mailtje van je werk. Hoewel het al 22:30 is beantwoord je deze toch maar. Dat staat goed, en dat scheelt weer want dan hoef je dat morgenochtend niet te doen. Voor veel smart-phone bezitters zal dit scenario niet onbekend voorkomen. Dit is de wereld waarin we leven. De wereld waarin we 24/7 verbonden zijn. Op kantoor, thuis, op de WC en in bed. Als we waterbestendige smart-phones hadden dan hadden we er waarschijnlijk ook mee onder de douche gestaan.

Langer werken en altijd verbonden

Uit recent onderzoek blijkt dat ‘telewerkers’ gemiddeld ruim een dag extra  werken per maand. Het onderzoek ‘Working Overtime – Patterns of Smartphone and PC usage in the Day of an Information Worker’ uit 2009 omschrijft het gevoel wat sommige workaholics hebben als volgt:

…we find that our participants were, and in fact preferred to be, continually connected to their work email. Whereas in the past this might be associated with a person obsessed with work, it now seems that people are engaging in this activity to maintain a sense of calm and control in their work lives during their personal time.

Met de komst van ‘Het Nieuwe Werken’ is het heel normaal geworden om overal en nergens je laptop open te klappen en wat  werk te verzetten. Een beetje wat wij nerds al jaren lang doen. Alleen nu heeft het een mooie naam :). De laatste 10 jaar is er hard gewerkt om zoveel mogelijk verbindingen te leggen. Om zoveel mogelijk en zo snel mogelijk informatie uit te kunnen wisselen. Mensen willen tegenwoordig hun vrienden op Facebook, relaties op LinkedIn, een mix daarvan plus wat (vage) kennissen op Twitter, de laatste roddels en nieuwtjes uit hun branche en dan ook nog eens het reguliere nieuws volgen. Uit een onderzoek in Groot Britannie blijkt dat 65% van de Britten voor het slapen gaan hun social networks checken. Wat deden zij voorheen en is dit wel bevorderlijk voor de nachtrust om vlak voor het slapen gaan nog even in de Matrix geplugd te zijn?

Informatie consumerende zombie

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CXFEBbPIEOI[/youtube]

Na lang bloot gesteld te zijn aan ladingen informatie en geen goede manier om hiermee om te gaan lopen de klachten die mensen hebben uiteen: van negatieve associaties met communicatiemiddelen (terwijl deze juist ook bedoeld zijn voor leuke dingen) tot het consumeren en direct vergeten van informatie als een hersenloze zombie. Met alle informatie om ons heen zitten we regelmatig gewoon vol. En dan heeft het geen zin om door te gaan met het consumeren van informatie: ons brein moet de vorige 10 terrabyte nog verwerken. Het is vergelijkbaar met ’s avonds zappen: er is niets op TV maar je zapt evengoed door. Op een gegeven moment kunnen je hersenen het rondsurfen en mailen ook niet meer verwerken en is het gewoon tijd voor pauze. Nu de informatiestroom op topsnelheid is gaan mensen op zoek naar manieren om goed met al die informatie om te gaan. Dat moet ook wel, veel starters lopen immers tegen een burn-out (information overload syndrome?). De diaree aan informatie die je dagelijks om je oren krijgt is daar ook debet aan. Des te belangrijker is het om goed om te leren gaan met grote hoeveelheden data.

Tips om beter met informatie om te gaan

  • Eyes on the price:
    • focus op wat echt belangrijk is en negeer de rest
    • Dus: niet browsen maar gericht te werk gaan.
    • Multi-tasken: Zit niet de hele dag te multi-tasken. Probeer zoveel mogelijk 1 ding tegelijkertijd te doen.
    • Minimaliseer interrupties door middel van belletjes, mailtjes, smsjes etc. Zorg dat je meters kunt maken.
  • Mobiel:
    • Configureer mobieltje zodat deze niet bij ieder mailtje, tweet of facebook bericht gaan trillen en/of knipperen.
    • Telefoon wegleggen: leg je telefoon ook gewoon eens weg ’s avonds.
  • Email
    • Configureer e-mail client voor het opdelen van e-mail. Scheid bijvoorbeeld normale mailtjes en nieuwsbrieven door middel van berichtregels.
    • Prioriteer je e-mails en check deze alleen op gezette tijden. Bijvoorbeeld: bij binnenkomst, voor de lunch en rond een uur of 4.
    • Meld je af voor nieuwsbrieven waar je toch eigenlijk niets mee doet.
  • Data Management
    • Reduceer kwantiteit en vergroot de kwaliteit. Dit is in het bijzonder toepasbaar voor RSS readers.
    • Manage informatie op 1 plek: dus niet zowel todos in een projectmanagement systeem, in je e-mail, in een tekst file en op je notitieblok, maar consolideer deze.
    • Leer mensen om je heen beter met informatie om te gaan. Dit is ook beter voor jou!
  • Verandering van spijs
    • Wissel de manier van lezen af: print documenten ook eens af en toe.
    • Maak af en toe je hoofd leeg: reflecteer op je manier van werken en of je nog naar behoren functioneert.
    • Ontspan: ga eens lekker sporten of mediteren.

Heb je zelf andere ervaringen of aanvullende tips, laat die dan in de comments achter!

One thought on “Hoe voorkom je het information overload syndrome?

  1. Pingback: Terug van weggeweest ja, alweer :) | SEO Consultant Steven over: SEO, Linkbuilding, Webconcepten en Social Media

Leave a reply

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

required