Iedereen heeft wel mensen om zich heen die (druk) aan het solliciteren zijn. Er zijn veel meer sollicitanten dan dat er banen zijn. Aan een baan komen is tegenwoordig een stuk lastiger dan dat dat in 2007 was. Er wordt schande gesproken van de manier waarop werkgevers omgaan met sollicitanten. Dat is niet OK, er is al veel over gezegd en geschreven. Laten we het voor de verandering eens over de sollicitanten hebben.

Als werkgever krijg ik veel (open) sollicitaties binnen. Iedere sollicitant krijgt antwoord van mij. Dit artikel is gebaseerd op de honderden sollicitaties die ik heb binnengekregen de afgelopen 4 jaar.

Zonde #1 – Geen motivatie(brief)

Veel sollicitanten vinden het niet nodig om een motivatie(brief) te schrijven. Combineer dat met weinig tot geen relevante werkervaring en/of geen relevante opleidingen/trainingen dan leidt dat direct tot een plek op het lijstje ‘af te berichten’.

Learning: Jouw motivatiebrief is hét moment om jezelf te presenteren. Grijp die kans en doe je best om er een mooi stuk van te maken.

Zonde #2 – Template motivatiebrief

Als ik een motivatiebrief ontvang dan is die in 50% van de gevallen duidelijk opgesteld aan de hand van een vast template, vol met generieke zinsneden. Werkgevers zien dit direct. Soms is de sollicitant zelfs vergeten om de juiste bedrijfsnaam te vervangen. Daar scoor je natuurlijk geen punten mee (en beland je sowieso op het lijstje ‘af te berichten’ – tenzij de rest van je template briljant is – dan nodig ik je misschien zelfs wel uit).

Learning: Schrijf een unieke motivatiebrief die de brug slaat tussen jouw C.V. en de functie/het bedrijf waar je solliciteert. Maak verwijzingen naar de vacaturetekst en waarden waar het bedrijf zich mee identificeert.

Zonde #3 – Niet relevant voor de functie

Solliciteer niet op functies die op geen enkele manier relevant voor je zijn. Daar ergeren werkgevers zich alleen maar aan. Als je weet dat je toch geen kans maakt, doe dan ook geen moeite. Dat scheelt jou de moeite en de werkgever ergernis.

Learning: Bespaar iedereen tijd en moeite, reageer niet op vacatures die niet relevant zijn.

Zonde #4 – Niet reageren op een afwijzing

Ik reageer op alle sollicitaties, hoe idioot ze ook soms zijn. Dat vind ik wel zo netjes. Afhankelijk van de tijd die ik heb geef ik sollicitanten die ik afbericht soms zelfs tips. Als een werkgever dan de moeite neemt, neem dan ook even de tijd om hierop te reageren. Je weet namelijk nooit met wie de werkgever spreekt. Werkgevers met een groot netwerk kunnen jou wellicht weer ergens anders binnenbrengen.

Learning: Als je een nette reactie terug krijgt, neem dan ook de moeite om zelf even te reageren.

Zonde #5 – Jouw contactmoment niet benutten

Als een sollicitant een goede indruk op mij maakt, dan ben ik niet te beroerd om hem/haar toe te voegen op LinkedIn. Ik zou gek zijn als ik het niet deed. Of als een sollicitant mij vraagt of ik nog soortgelijke vacatures ken dan attendeer ik hem/haar daar graag op. Vraagt een sollicitant mij wat hij/zij beter zou moeten doen de volgende keer, dan denk ik daar best over mee.

Learning: Benut jouw contactmoment met de werkgever volledig. Bouw je netwerk uit!

Leave a reply

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

required