Toen ik het boek “What would Google Do?“, geschreven voor Jeff Jarvis, van Search Factory voor mijn verjaardag kreeg was ik blij verrast! Ik had er o.a. een artikel op RethinkingMedia over gelezen en hoorde men erover praten in de wandelgangen. Ik was benieuwd waar iedereen het nou over had.

Ik heb What Would Google Do in één ruk uitgelezen. Niet persé omdat het zulke fijne stof was om te lezen  het is namelijk best droog geschreven – maar omdat ik eigenlijk niets nieuws tegen kwam. Ik kwam geen onderwerpen tegen waarvan ik dacht: ‘Shit, hier had ik nog niet aangedacht’. Vergelijk het met een gemiddelde seminar. Het is interessant genoeg om te blijven, maar je komt niet vol enthousiasme thuis. Je hebt wel een paar leuke ideeën opgedaan, maar er is geen nieuwe wereld voor je open gegaan. Goede kans dat je je zo voelt als ervaren internet (markteer/ondernemer/enthousiasteling).

Samenvatting What Would Google Do

  • Google is het bekendste merk ter wereld
  • Google is het snelst groeiende bedrijf ter wereld
  • Google is marktleider op de online advertentiemarkt

Geen enkel bedrijf, overheidsinstelling of stichting is er in geslaagd om zo optimaal te profiteren van de mogelijkheden van het internet als Google. En dus is het verstandig u bij (internet)beslissingen af te vragen: wat zou Google doen? Want op internet gaat alles anders. De gebruikers bepalen wat er gebeurt. Bedrijven moeten niet langer praten tegen hun klanten, maar juist de dialoog met ze aangaan en naar ze luisteren. Ze moeten hun producten niet langer beschermen, maar juist openstellen. Google snapt dat. Jeff Jarvis laat zien hoe Google dat doet – en hoe iedereen dit kan vertalen naar zijn eigen bedrijf. Zo toont hij wat web 2.0 voor bedrijven kan betekenen en hoe internet niet alleen de consumentenmacht mobiliseert, maar ook de maatschappelijke verhoudingen op hun kop zet.

Doelgroep voor What Would Google Do

Aan wie zou ik dit boek nou aanraden? Ik denk dat de doelgroep waarvoor What Would Google Do (WWGD) het meest interessant is de volgende functies omvat:

  • (Beginnende) Marketeers – de manier van denken is belangrijk om door te krijgen.
  • Sales – voor alle mooie anekdotes en cases 😉
  • (Startende) Internet Ondernemers – de manier van geld verdienen is belangrijk om te snappen.
  • Iedereen die graag meer wilt leren over internet.

WWGD leent zich goed om mensen, die interesse hebben in internet, de werkwijze van Google (en andere succesvolle internet bedrijven) aan de hand van praktische voorbeelden uit te leggen. Om precies die reden past dit boek dan ook goed in de categorie: ‘Internet basiskennis‘.

Na het lezen van What Would Google Do

  • Snap je de filosofie (en manier van geld verdienen) van Google beter.
  • Kun je de filosofie van Google ook op alle mogelijke markten toepassen om gaten in de markt te ontdekken.
  • Snap je dat er met gedrukte boeken ook nog steeds flink verdiend kan worden.
  • Ben je geïndoctrineerd met het feit dat de zoon van Jeff Jarvis briljant is <– Dat valt natuurlijk te betwisten ;).

Zie ook de booktrailer van What Would Google Do

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cfcWFvkcHVI[/youtube]

En het artikel op NRC Next over Google in China.

2 thoughts on “What would Google Do: prima boek voor beginner

  1. Pingback: Steven van Vessum

  2. Pingback: V. van Scherpenseel

Leave a reply

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

required