counter-strikeSoms word ik gevraagd of ik nog wel eens Half-life: Counter-Strike speel. Veel mensen weten dat ik daar vroeger aan verslingerd was (is het gek als je alle maps nog uit je hoofd kent? :-p) en dat ik niet onverdienstelijk presteerde. Voorheen was ik een fanatiek gamer, tegenwoordig game ik nog maar sporadisch. Deze post zat er al een tijdje aan te komen. Omdat Counter-Strike mijn favo shooter is en dit blog nog steeds ook dé plek voor mij is om mijn brain farts met jullie te delen.

In mijn dagelijkse werk zie ik duidelijke overeenkomsten tussen online gaming en gewoon participeren in de arbeidsmarkt. Ik heb mij een aantal jaar in het epicentrum van de Counter-Strike community (onder de nickname ‘SE@L‘, niet te verwarren met Sealtje ;)) begeven. Ik heb op LAN parties (Campzone en Netgamez) tournooien gespeeld en op Clanbase in de top 10 van de Nederlandse competitie mogen staan. In deze post geef ik mijn visie op de overeenkomsten tussen het werkende leven en online gaming.

De markt heeft bedrijven, onling gaming heeft ‘clans’

wu-tang-clanDe zakelijke markt is op te delen in verschillende sectoren. In deze sectoren zijn bedrijven, ZZP’rs etc. actief. Mensen werken voor bedrijven, ZZP’rs werken voor zichzelf. In online gaming heten groepen gamers die samen een kliek vormen ‘Clans. Net zoals bedrijven opereren deze clans onder een naam.

Ook sommige gamers willen zich niet binden aan één clan, en zijn daarom verbonden aan meerdere clans. Clans bestaan vaak uit hele hechte groepen gamers. Gamers die elkaar vaak ook offline zien. Binnen bedrijven ontstaan vriendschappen, binnen clans ook. Misschien zelfs nog wel meer binnen een clan, vanwege de band die je met elkaar krijgt als je tijdens een wedstrijd als een geoliede machine te werk gaat.

De markt heeft Deloitte Fast 50 en Twinkle’s top 100 webwinkels, online gaming heeft Clanbase

Om structuur en aanzien te creëren kennen veel gemeenschappen een index om een bepaalde rangorde aan te geven. Voor online wereld is dat bijvoorbeeld de ‘Deloitte Fast 50’ of ‘Twinkel’s top 100 webwinkels’. Voor Counter-Strike clans  was dit destijds Clanbase. Clanbase is een site waarop gamers en clans zich aan kunnen melden, ‘wars’ kunnen plannen, competities bij kunnen houden, tournooien met elkaar spelen enzovoorts. Clanbase is een autoriteit op het gebied van online gaming. Als je niet op Clanbase stond, dan was je niet.

De markt kent pitches, online gaming kent ‘warren’

KamaSutra-SE@L

In de zakelijke markt nemen bedrijven het vaak tegen elkaar op tijdens een pitch. In de online gaming wereld noemen clans dat op zijn Nederlands ‘warren’. Twee clans spelen, met vooraf bepaalde regels, een wedstrijd tegen elkaar om zich aan elkaar te meten. Spelers van de clans zitten op gescheiden communicatie platforms (zoals TeamSpeak) om tijdens de wedstrijd te overleggen.

Markt kent slang, online gaming is niets anders dan slang

De zakelijke markt heeft haar eigen (corporate) slang. Even ‘levellen’ tijdens een ‘bila’, er vervolgens ‘creatief mee omgaan’ en even in ‘helicopter-view’ de ‘synergie’ tussen de verschillende ‘BU’s’ te bekijken. In de online gaming community kijkt men er juist van op als er normaal taalgebruik wordt gebruikt. Vele worden worden afgekort, talen worden door elkaar gebruikt en nieuwe woorden worden verzonnen. Een voorbeeld van een random Counter-Strike kreet: ‘ik pwnde dat hele CT team met een HE’ (=ik ben het hele team van de counter-terroristen te slim afgeweest door middel van een high-explosive granaat).

Markt kent job hoppers, online gaming kent ‘clanhoeren’

Sommige werknemers hebben er een handje van om, onder het motto van ‘Er is altijd wel een betere baan’ vaak maar kort bij een werkgever te zitten en veel van baan wisselt. Zo ook in de online gaming community. Deze noemt men in de online gamings volksmond: ‘clanhoeren’. Er is een beperkte pool van mensen die serieus online gamen. Nieuwe gamers komen en oude gamers gaan. Er is altijd een grote groep van mensen geweest die van clan naar clan overgingen. Net zoals in de zakelijke markt kom je in de online gaming community vaak  bekenden tegen.

Markt kent Guy Kawasaki, online gaming kent NiP | Heaton

Waar de zakelijke markt bijvoorbeeld Steve Jobs, Guy Kawasaki, Chris Brogan en Seth Godin heeft, waarin mensen staan die een fortuin hebben vergaard, heeft de online gaming community haar eigen role-models. Deze zijn te vinden op Clanbase, maar ook op talloze blogs en fora. Een voorbeeld van een Counter-Strike role-model is: NiP | Heaton. Hij verdiende goed geld met online gaming. Hij vloog met zijn clan de wereld over om te strijden tegen andere Counter-Strike clans. Mensen maakten filmpjes van zijn strakke acties, mensen gingen tijdens zijn wedstrijden met popcorn achter hun PC door middel van HLTV meekijken hoe hij zijn vijanden te slim af was (ook wel ‘pownen’ genoemd).

Met meer dan 1 miljoen downloads is dé ultimate Counter-Strike compilatie nog steeds: ‘Frag or Die’ door Geek Boys.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_U3R1XvLQrk[/youtube]

Markt kent conferenties en netwerkborrels, online gaming kent ‘LAN-parties’.

LAN-party-ownedProfessionals gaan naar conferenties en netwerkborrels. Om zichzelf te laten zien, nieuwe kennis op te doen, nieuwe mensen te leren kennen, een betere baan te zoeken, visitekaartjes te strooien, nieuwe business binnen te halen, noem het maar op. Online gamers gaan naar LAN-parties. Voornamelijk om enorm met elkaar enorm te gamen, maar ook om clanmates weer te zien, nieuwe mensen te leren kennen, bier te drinken en warez uit te wisselen.

Conclusie

Ik denk dat je in iedere gemeenschap soortgelijke elementen terug ziet. Ik denk dat iedere gemeenschap in ieder geval de volgende elementen kent:

  • Role-models
  • Slang
  • Structuur
  • Groepjes mensen
  • Social gatherings zoals LAN-parties
  • Competitie

De overeenkomsten tussen online gaming en het werkende leven lijken mij duidelijk. Ik stel voor om iedere vrijdagmiddag op kantoor even een 32 mans Public Server te starten 😉
Nieuwschierig naar het fenomeen Counter-Strike? Waarschuwing: kan verslavend zijn 🙂

4 thoughts on “Online gamen is net werken

  1. Pingback: MKB NED

  2. Pingback: Steven van Vessum

  3. Mooie vergelijking! Ben zelf (online dan) nooit verder gekomen dan WoW, Dungeon Siege en Wolfenstein ET, maar kan me er helemaal in vinden. Al keek mn baas wel raar op toen ik de pauze afsloeg omdat ik in Godmode aan het werk was.

  4. Jerry Houtman :

    Mooie vergelijking! Ben zelf (online dan) nooit verder gekomen dan WoW, Dungeon Siege en Wolfenstein ET, maar kan me er helemaal in vinden. Al keek mn baas wel raar op toen ik de pauze afsloeg omdat ik in Godmode aan het werk was.

    Hahaha…thanks Jerry!

Leave a reply

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

required