SEOZoals iedereen zich in eens een ‘Social Media Expert‘ noemt, doen velen dit ook met SEO (Search Engine Optimization, in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie). Je ziet vooral veel webdesignbureau’s (in de volksmond ook wel “Webbouwers” genoemd) die opeens Zoekmachine Optimalisatie zijn gaan aanbieden. Niet omdat zij hier nou zo goed in waren, maar omdat klanten er naar vroegen. Lees Frankwatching en af en toe eens een artikel op Marketingfacts en je bent helemaal bij op SEO vlak. Nou, nee.

SEO is een vak apart

Maar SEO gaat er toch om dat je een pagina titel en H1 tag kunt invoeren in het CMS en een sitemap gebruikt? Not quite. SEO gaat veel verder dan dat. De technische component binnen SEO is min of meer een commodity geworden. De kennis ligt op de virtuele straat  en dat is prima denk ik. Die kennis moet ook voor iedereen beschikbaar zijn (dit betekent niet dat het altijd goed geïmplementeerd wordt overigens). Techniek beslaat echter maar een klein onderdeel van het SEO spectrum. Welke keywords belangrijk zijn voor een site en hoe deze keywords verwerkt moeten worden (de zgn. Content Strategie) in een site is minstens zo belangrijk. En de teksten op de site moeten ook zo geschreven worden dat ze voor gebruikers en zoekmachines relevant zijn. En dan hebben we het nog niet eens over het vergaren van links, door middel van bijvoorbeeld linkbuilding en linkbait.

Advies: schoenmaker blijf bij je leest.

Weinig webbouwers met goede SEO kennis

Als ik bij mijzelf te raden ga welke webbouwers ik ken die SEO aanbieden en die hier goed over kunnen adviseren dan blijft die lijst angstvallig leeg. Ik zou geen enkele webbouwer aan durven raden. Misschien ligt dat aan mij, misschien ook niet. Ik laat me natuurlijk graag aangenaam verrassen (kom maar door in de comments met voorbeelden!). In de afgelopen 6 jaar dat ik actief ben in de internet scene heb ik nog geen enkele webbouwer voorbij zien komen die SEO écht goed beheerst. Als een webbouwer SEO ‘er maar bij doet‘ kan dit de consequentie hebben dat een klant verontwaardigd terug gaat naar de webbouwer en aan geeft dat ze na 6 maanden nog steeds niet ranken voor belangrijke zoektermen. Een klant kan dan twee dingen doen:

  1. Het laten zoals het is, en niet gevonden worden voor de belangrijkste zoektermen
  2. Zich laten adviseren door een “echte” SEO partij.

Als ik vervolgens de website in kwestie bekijk, dan zie ik vaak dat de belangrijkste zoektermen hier helemaal niet, of te weinig, in voor komen.
Either way, de SEO branche krijgt hier wel een negatieve naam van.

Ik geloof heel erg in focus in je werk. Het is prima om hobby’s te hebben en interesses in andere werkgebieden te hebben maar: schoenmaker blijf bij je leest. Zoekmachine marketing bureaus bedrijven zoekmachine marketing, webdesigners ontwerpen mooie websites en programmeurs kloppen elegante code.

Heb ik het bij het verkeerde eind? Laat het gerust weten in de comments!

10 thoughts on “Label SEO specialist is vogelvrij

  1. Pingback: Steven van Vessum

  2. Pingback: V. van Scherpenseel

  3. Goed artikel! Ben het in de grote lijnen zeker met je eens. Toch zijn er naar mijn mening (grote) partijen die wel een totaal oplossing kunnen aanbieden. Wanneer een organisatie goed opgedeeld wordt in logische SBU’s of bestaat uit verschillende labels (Isobar?) is het zeker te doen.

    Denk dat die allianties veel belangrijker gaan worden. Klanten willen steeds vaker een totaaloplossing van één leverancier.

  4. @Ben: zo is dat!
    @Vincent: precies, dat denk ik ook. En het is belangrijk dat klanten, die een totaaloplossing willen, ook juist en eerlijk geserviced worden.

  5. Inderdaad een goed artikel. Ook ik kom nauwelijks webbouwers tegen die goed zijn in SEO.
    Mijn klanten willen allemaal én goed gevonden worden én conversie genereren. Zoals @Vincent al zegt; klanten willen vaker een totaaloplossing. Dat betekent voor seo-specialisten die een eenmanszaak hebben, dat ze kunnen samenwerken en communiceren met webbureaus, tekstschrijvers en linkbuilders.

  6. Er zijn ook genoeg seo bedrijven te vinden (waarvan het hun core biz is) die niet aan te raden zijn. Als leek is het verdomd moeilijk om de juiste keuze te maken.

    Beter om eerst wat tijd te investeren in het leren van seo en dan weer op pad te gaan 😮

    Bedrijven die een ‘totaal oplossing’ bieden zijn schaars en zullen nog schaarser gaan worden omdat er zoveel specialisatie mogelijkheden zijn dat je het als 1 bedrijf eigenlijk niet meer allemaal onder je dak kan gaan nemen.

    Dave

  7. @René: Tnx! Herkenbaar, je bent echt een spin in het web in zo’n situatie. Hoe vind je die rol?
    @Dave: Eens, het is zeker belangrijk om je goed te orienteren alvorens met SEO aan de slag te gaan! Ik denk dat bedrijven die een aantal diensten (SEO, SEA, Affiliate, Webdevelopment etc.) zich zullen opsplitsen en meer als Business Units gaan opereren.

  8. Oh ze bestaan zeker wel. Die twee opties zijn veel te kort door de bocht, maar prima voer voor discussie uiteraard! en wellicht zelfs linkbait 😉

  9. Laurens :

    Oh ze bestaan zeker wel. Die twee opties zijn veel te kort door de bocht, maar prima voer voor discussie uiteraard! en wellicht zelfs linkbait ;)

    Dank voor je reactie Laurens. Ik neem aan dat jij TND Media onder de partijen die sites maken EN SEO kunnen wilt scharen? Discussie is goed, daar is het artikel voor bedoeld 🙂

Leave a reply

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

required