Via: http://netdirectory.in/blog/

Linkbuilding wordt door velen gezien als een struikelblok. Er gaat heel veel tijd in zitten, het vereist veel administratie en bestaat vaak uit het herhalen van operaties.Veel bedrijven besteden linkbuilding uit. Het is erg verleidelijk om zo snel mogelijk door je lijst met potentiële links heen te gaan. Goede kans dat je dan niet zorgvuldig aan het linkbuilden bent. Zo ook degene (laat ik die persoon maar Miep noemen) van wie ik deze week een linkbuildingverzoek kreeg voor een van de startpagina sites die ik beheer.

Linkbuildingverzoek gone wrong

hoe-linkbuilding-niet-moet

Wat gaat hier mis?

  • Ik beheer een Nederlandse startpagina dochter, dus de hele e-mail (met uitzondering van de signature) dient opgesteld te worden in het Nederlands.
  • Miep doet geen suggestie voor de linktekst die ik kan gebruiken, mocht ik de link toe willen voegen
  • Miep doet geen suggestie in welke categorie ik de link kan toevoegen
  • Het mailtje van Miep is erg onpersoonlijk; Miep heeft waarschijnlijk niet eens de moeite genomen om de startpagina even door te nemen.
  • Miep geeft niet aan waarom ik de site zou moeten toevoegen, wat is er zo geweldig aan de site?
  • Miep geeft niet aan waarom het interessant is voor mij om naar zijn/haar site te linken (krijg ik een backlink?)

Het resultaat van deze mail

Het mailtje is erg kort door de bocht, het schept geen band tussen Miep en mij, het eerst wat er in me op kwam was: NEE, je zoekt het maar uit!
Gelukkig voor Miep heb ik de link geplaatst en hem/haar teruggemaild met een aantal linkbuilding tips.

Hoe moet je dan linkbuilden?

Linkbuilding voorbereidingen

  1. Doe een Keyword Analyse: onderzoek welke zoekwoorden voor jou relevant zijn. Daarbij kun je bijvoorbeeld kijken naar zoekvolume en concurrentie op zoekwoorden.
  2. Maak een overzicht van te targetten sites: maak een overzicht met te targetten websites, gebruik daarbij bijvoorbeeld Yahoo Site Explorer om 1000 links van je concurrenten te achterhalen.
  3. Administeer alle linkaanvragen goed. Verzamel zo veel mogelijk data (zoals de naam van de beheerder, contactmomenten etc.).
  4. Orden de te targetten sites. Dat kan bijvoorbeeld op basis van relevante van links, PageRank waarde, het aantal uitgaande links op de pagina, of de pagina het no-follow attribuut hanteert etc.

Aan de slag!

  • Maak de e-mails met linkbuildingverzoeken zo persoonlijk en specifiek mogelijk. Dit geeft aan dat er tijd in is gestoken en zorgt ervoor dat de beheerder zo min mogelijk hoeft na te denken.
  • Combineer het verzoek voor het plaatsen van een link met complimenten, tips etc.
  • Geef duidelijk aan wat het opnemen van de link toevoegt aan de startpagina.
  • Neem altijd een suggestie op voor de te gebruiken linktekst (9 van de 10 beheerders zal anders gewoon je webadres invoeren als linktekst, als daar geen relevante keywords in staan dan is dat zonde)
  • Sommige sites zijn dermate belangrijk om er een link van te krijgen dat je het linkbuilding verzoek over meedere mails / belletje moet verspreiden
  • Voor het beste resultaat: plaats alvast een link terug en geef duidelijk aan waar de beheerder deze link kan vinden.
  • Wees vooral niet pushy. Sommige mensen begrijpen dat nog steeds niet, maar in internet land werkt dat gewoon niet.

Andere suggesties en linkbuilding tips?

Ik hoor het graag in de comments!

10 thoughts on “Linkbuilding basics uitgelegd

  1. Pingback: Steven van Vessum

  2. Pingback: V. van Scherpenseel

  3. Pingback: Steven van Vessum

  4. Goed artikel alleen mis ik dan een voorbeeld van hoe het er in jou ogen dan wel uit moet zien buiten een opgesomde lijst van zaken waar je aan moet denken bij het opstellen van de mail.

    Ps. waarom gebruik je engels / nederlands door elkaar op de website? WordPress kan je heel eenvoudig alles aanpassen zodat bijv de datum notatie gewoon nederlands is.

  5. Bjorn van der Neut :

    Goed artikel alleen mis ik dan een voorbeeld van hoe het er in jou ogen dan wel uit moet zien buiten een opgesomde lijst van zaken waar je aan moet denken bij het opstellen van de mail.

    Ps. waarom gebruik je engels / nederlands door elkaar op de website? WordPress kan je heel eenvoudig alles aanpassen zodat bijv de datum notatie gewoon nederlands is.

    Een voorbeeld (© Steven ;)) van zo’n mail kan bijv. zijn:

    ==
    Beste meneer/mevrouw,

    Leuke site ‘$want: reden’!
    Misschien is ‘$site’ een goede toevoeging voor ‘$onderdeel’ ‘$want: reden’. Als je de link wilt opnemen kun je dan ‘$url’ + ‘$linktekst’ gebruiken? Ik heb op ‘$locatie’ al een backlink geplaatst, is de ‘$linktekst’ daarvoor OK?

    Groet, ‘$naam’
    ==

    Heb jij hier nog aanvullingen op?

    PS: I know, maar de NL language packs werken niet voor ieder theme 😉

  6. Die voorbeelden zijn voor iedere site weer anders. En blog comment spam hoort daar niet bij in ieder geval.
    Ik heb je linkje dan ook mooi weggehaald 😉

  7. Bedankt voor de tips! In principe doe ik het linkbuilden meestal met een standaard e-mail waar ik dan iets persoonlijks aan toevoeg. Goed artikel!

    Groeten,

    Milan

  8. @

    Milan Simek :

    Bedankt voor de tips! In principe doe ik het linkbuilden meestal met een standaard e-mail waar ik dan iets persoonlijks aan toevoeg. Goed artikel!

    Groeten,
    Milan

    Hey Milan, dank voor je reactie! Hoe werkt die manier van linkbuilden voor jou? Merk je nog dat dat nog steeds wel werkt? Welke andere vormen van linkbuilding houd je er nog op na?

  9. Erg leuk artikel. waar vandaag de dag vooral opgelet moet worden is trust en relevante content. hier hecht google ontzettend veel waarde aan.

    Groet,
    Lloyd

Leave a reply

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

required