seo-persberichtBij een persbericht denken veel mensen aan stoffige journalisten en faxen. Tegenwoordig ligt dat gelukkig iets genuanceerder!

Uit een recent onderzoek van Marketing Facts onder 215 bloggers en journalisten blijkt dat 93% van hen persberichten via e-mail ontvangt. Het aantal persberichten dat zij ontvangen varieert van 30 tot soms wel 200 stuks. Het is dus belangrijk dat je boodschap en presentatie duidelijk moet zijn als je er met jouw persbericht uit wilt springen.

Veel mensen denken dat zgn. Social Media Releases (nieuws verspreiden via Sociale Media) de traditionele persberichten hebben vervangen, maar niets blijkt minder waar te zijn. Men adviseert juist om beide kanalen te hanteren bij het verspreiden van nieuws. Social Media Releases kunnen, mits goed gebruikt, prima ondersteunend werken voor het verspreiden en aanjagen van nieuws.

SEO Persberichten succesvol verspreiden

In het linkbuilding landschap is het versturen van persberichten een van de manieren om links te vergaren. Om het verspreiden van persberichten (met een SEO component) succesvol te laten zijn dan is een aantal zaken belangrijk:

  • Uniek: Zorg voor een passend, uniek onderwerp voor het persbericht
  • Persoonlijk: Voor een zo goed mogelijk resultaat is het het beste om persbericht gepersonaliseerd te verspreiden. Spreek journalisten/bloggers met een persoonlijke noot aan.
  • Nieuwswaardigheid: hoe baanbrekend is jouw nieuws? Gaat het over een onderwerp wat hot is op het moment?
  • Timing: wordt jouw persbericht niet overstemd door berichtgeving over het WK, Wesley Sneijer & Yolanthe of BP die het olielek heeft gedicht?
  • Link opname: zorg er altijd voor dat een persbericht een link bevat. Journalisten voegen deze vrijwel nooit zelf toe. Daarnaast worden persberichten vaak wel copy-paste overgenomen (zoals we allemaal wel eens vanaf Wikipedia hebben gedaan ;-))
  • Gunfactor: de gunfactor speelt een belangrijke rol bij het wel of niet gebruiken van persberichten. Hoe interessant ben jij voor journalisten en bloggers? Heb jij reeds een naam (en een relatie met hen) opgebouwd?

Waar verspreid je jouw (SEO) persbericht?

Voor het verspreiden van persberichten is er een aantal websites. Sommige zijn betaald, anderen zijn gratis. De kwaliteit van de persberichten op websites, die het verspreiden van gratis persberichten mogelijk maken, wisselt sterk. Wil je daar tussen staan met je persbericht?

Betaalde websites

Gratis websites

Dus toch maar persberichten blijven versturen?

Yup, gewoon blijven doen. Neem daarbij bovenstaande tips in acht. Het loont nog steeds om persberichten te versturen. Zowel vanuit PR oogpunt, maar zeker ook vanuit SEO perspectief. Het verturen van persberichten kan prima onderdeel zijn van je linkbuilding campagne.

4 thoughts on “(SEO) Persberichten nog lang niet achterhaald

Leave a reply

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

required