google-caffeine

Het stof is neergedaald, er is veel geschreven over Google Caffeine, maar weinig constructief en veel copy-paste werk naar mijn mening. Wat is er nou eigenlijk gaande, en moeten wij ons zorgen maken? Ik heb de prominente (SEO) blogs en bijbehorende comments doorgeploegd en een samenvatting gemaakt.

Google is constant haar software aan het herschrijven. Momenteel wordt er aan fundamentele update gewerkt.Onder de motorkap verandert er veel, Google probeert de veranderingen voor de gebruiker te minimaliseren. De User Interface zal ook niet wezenlijk verschillen. Zogenaamde ‘Power Users’ zullen wat betreft de zoekresultaten wel veranderingen opmerken. Google Caffeine wordt gefaseerd uitgerold, waarbij er in iedere fase ruimte zal zijn voor feedback.

Wat wordt er nou aangepast?

Google Caffeine:

  • is sneller
  • crawlt beter
  • indexeert beter
  • heeft een grotere index

Het betreft dus eigenlijk een nieuwe versie van Google; laten we de meest misbruikte term van het moment er maar achter plakken, Google 2.0.

Voor Developers en Power Users is er een test omgeving in het leven geroepen.

Door een variabele in het URL mee te geven kun je een Nederlandse versie van Google Caffeine maken.

Wat is het effect op resultaten in Google Caffeine op dit moment?

  • Zoekresultaten zijn beter en relevanter
  • Recent nieuws scoort hoger in de zoekresultaten (Bijvoorbeeld breaking news, maar ook Tweets)
  • Minder Universal Search elementen op het moment (wellicht dat deze naderhand nog een zwaardere weging krijgen)
  • Sites met meer autoriteit scoren hoger (zijn we dan misschien verlost van die Viagra en Casino sites?). Ik ben benieuwd of dit op den duur consequenties heeft voor het Google algoritme om autoriteit te evalueren: PageRank.
  • Lokale bedrijfsresultaten zijn sterk verbeterd

Is dit de Next Generation in Zoekmachines?

Nee, deze versie althans niet. Wellicht dat Google het fundament legt om in de toekomst haar software gecrawlde websites semantisch te kunnen begrijpen.

Google Caffeine…wederom een reactie op een concurrent?

Grappig detail is dat Google iedere keer een tegen lancering uit de grote doos haalt. Toen Microsoft met Bing kwam, lanceerde Google: Wave. Toen Wolfram uit kwam, pareerde Google dit met Google Squared. Facebook en Friendfeed zijn BFF’s en werken aan real-time search, en Google komt met…jawel Caffeine. Uiteraard kun je een update zoals Google Caffeine niet zomaar uit je hoed toveren. Hier gaat maanden aan ontwikkeling aan vooraf, maar toch blijft het frappant om te zien dat Google altijd een weerwoord heeft!

Wat betekent dit voor SEOs?

Overal op het Web wordt al gezegd dat SEOs het lastig gaan krijgen. Maar men vergeet misschien dat SEO als vakgebied constant aan verandering onderhevig is. Natuurlijk niet zo rigoureus als met de huidige fundamentele update, maar Google tweakt constant aan het algoritme.

Moeten wij ons bij Search Factory zorgen maken? Integendeel, dit vormt weer een nieuwe uitdaging en zal ongetwijfeld tot meer business leiden!

Zie ook:

5 thoughts on “Wat er verandert met de komst van Google Caffeine

  1. Pingback: Steven van Vessum

  2. Pingback: V. van Scherpenseel

  3. Verhelderend stukje, goed beschreven wat er nu eigenlijk verandert! Ik ben zelf Googlefan van het eerste uur en vind het ook altijd frappant hoe zij inspelen op de tijdsgeest. Go Google ;-) . Suc6 met je mooie site vanvessum. Hartelijke groeten van Martine

  4. Pingback: Steven van Vessum

  5. Pingback: 62 ontwikkelingen waar jij van op de hoogte moet zijn Рcarri̬remagazine Spotlight Effect

Leave a reply

required

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>